Министерство образования Республики Беларусь
Управление по образованию, спорту и туризму Воложинского райисполкома
Государственное учреждение образования
"Вишневская средняя школа Воложинского района"
ФІЗІЧНАЕ ВЫХАВАННЕ
ВА ЎСТАНОВЕ ДАШКОЛЬНАЙ АДУКАЦЫІ
Фізічнае выхаванне - аснова ўсебаковага развіцця, фарміравання здаровага моцнага, загартаванага, жыццярадаснага дзіцяці, якое добра валодае сваімі рухамі, любіць фізічныя практыкаванні, можа самастойна арыентавацца ў навакольным асяроддзі.
Фізічная культура ва ўстанове дашкольнай адукацыі – гэта важная складаная агульнага развіцця дзіцяці ў дзіцячай установе. Кожны з бацькоў хоча бачыць сваё дзіця здаровым, актыўным і жыццярадасным. Каб дзіця заўсёды было такім, асновы трэба закласці з самага ранняга дзяцінства. Менавіта таму ў дзіцячым садзе вялікая ўвага надаецца развіццю мышц дзяцей, іх спрыту, сіле і цягавітасці.
Сярод асноўных сродкаў правільнага фізічнага выхавання маленькіх дзяцей можна вылучыць: правільнае (здаровае) харчаванне, выпрацоўку звычак да асабістай гігіены, прагулкі на свежым паветры, правільна арганізаваны рэжым дня, добры сон, стварэнне ўмоў для творчасці дзіцяці, ну і, вядома ж, фізічную культуру.
Здаровае і шчаслівае дзіця немагчыма ўявіць нерухомым. У нашай свядомасці непаседа, які бегае па вуліцы, здаравей, чым дзіця, якое ляжыць сярод белага дня на канапе.
Правільныя актыўныя рухі дзіцяці павышаюць яго ўстойлівасць да розных захворванняў, выклікаюць актывізацыю ахоўных сіл арганізма, яго імунітэту, павышаюць дзейнасць лейкацытаў.
Фізічная культура ў дзіцячым садзе спрыяе ўсебаковаму развіццю ў дзяцей разумовых здольнасцей, мыслення, увагі, успрымання, істотнаму паляпшэнню тканін арганізма, фарміраванню шкілета, фарміраванню правільнай паставы і паляпшэнню імуннай сістэмы дзіцяці. Рух, фізічная культура ў дзіцячых садках, здаровы лад жыцця– гэта залог здароўя нашых дзяцей, нашага новага пакалення.
АДЗЕННЕ ДЗЯЦЕЙ ДЛЯ ЗАНЯТКАЎ ПА ФІЗІЧНАЙ КУЛЬТУРЫ
Фізкультурныя заняткі - асноўная форма сістэматычнага навучання дзяцей фізічным практыкаванням. Значэнне заняткаў заключаецца ў комплексным фарміраванні культуры рухаў, сістэматычным ажыццяўленні аздараўленчых, адукацыйных і выхаваўчых задач, выкананне якіх забяспечвае фізічнае развіццё, функцыянальнае ўдасканаленне арганізма, умацаванне здароўя дзіцяці, набыццё ім правільных рухальных навыкаў, выхаванне фізічных якасцяў і эмацыйна-станоўчых адносін да фізкультуры і спорту, ўсебаковае развіццё асобы.
Фізкультурны занятак абавязкова патрабуе захавання тэхнікі бяспекі пры яго правядзенні. Адным з абавязковых умоў яе захавання з'яўляецца наяўнасць спартыўнай формы ў дзяцей.
Дзіця атрымлівае поўнае фізічнае развіццё, вучыцца скакаць, бегаць, поўзаць, лазіць. Каб вашаму дзіцяці было зручна, неабходна набыць: футболку, шорты, шкарпэткі, зручны спартыўны абутак для заняткаў фізічнай культурай.
Бацькам трэба памятаць, што падчас фізічных практыкаванняў павышаецца потаадлучэнне, таму калі дзіця надзене шорты на калготкі, ён спацее, у сувязі з гэтым асноўным патрабаваннем пры правядзенні фізкультуры ў памяшканні з'яўляецца абавязковае апрананне шкарпэтак. Гэтак жа варта ведаць, што ў гэтай жа вопратцы, у адпаведнасці з санітарнымі патрабаваннямі, нельга знаходзіцца далей у групавым пакоі, таму ў вашага дзіцяці павінна быць адмысловая форма для заняткаў фізкультурай, якая апранаецца непасрэдна перад заняткам і здымаецца пасля яго.
Адзенне дзяцей павінна быць чыстым, сухім, з матэрыялаў, якія валодаюць добрай цяпло - праводнасцю, адпавядаць памеру дзіцяці і не абмяжоўваць яго рухаў. Абутак павінен адпавядаць памеру ступні, каб не абмяжоўваць нагу і не парушаць кровазварот, быць лёгкай і зручнай, падэшва - мяккай і гнуткай.
Спартыўная форма для заняткаў фізічнай культурай:
1. Футболка. Футболка павінна быць выраблена з несінтэтычных, дыхаючых матэрыялаў, без дэкаратыўных элементаў, якія адцягваюць увагу дзяцей.
2. Шорты. Шорты павінны быць нешырокія, не ніжэй каленяў. Многія дзеці прыходзяць на занятак у брыджах, што перашкаджае ім выконваць асноўныя віды рухаў, такія як скачкі, бег і г.д.
3. Абутак. Абутак павінен быць лёгкім з трывалай гумавай падэшвай. Спартыўны абутак пры актыўных рухах павінен надзейна падтрымліваць ступню дзіцяці. Для прафілактыкі траўмаў важна шчыльная фіксацыя ступні і наяўнасць нягладкай падэшвы. Чэшкі для заняткаў фізкультурай у дзіцячым садзе апранаць дзіцяці не трэба, яны падыходзяць толькі для музычных заняткаў, паколькі тонкая скураная падэшва чэшак слізгае і цалкам не амартызуе, акрамя гэтага, чэшкі не забяспечваюць падтрымку і фіксацыю ступні.
4.Шкарпэткі. Шкарпэткі лепш не цёплыя, прызначаныя для частых пранняў.
УВАГА! ПЛОСКАСТУПНЁВАСЦЬ
Устаноўлена, што рухальная актыўнасць дзяцей ранняга ўзросту знаходзіцца ў прамой залежнасці ад формы ступні. Ранняе распазнаванне плоскаступнёвасці і своечасовае яго лячэнне шляхам агульнадаступных гімнастычных практыкаванняў дапамогуць пазбавіць дзяцей ад гэтага недахопу ці, ва ўсякім разе, зменшыць яго. Таму прафілактыка плоскаступнёвасці ў раннім узросце мае асаблівае значэнне. Гэтая праца абавязкова павінна праводзіцца бацькамі дома
Вялікую ролю ў прафілактыцы плоскаступнёвасці мае правільны падбор абутку для дзяцей. Памер яе павінен сапраўды адпавядаць форме і індывідуальным асаблівасцям ступні, засцерагаць ступню ад пашкоджанняў. Абутак не павінен быць занадта цесным або прасторным. Дзецям з пляскатай ступнёй не рэкамендуецца насіць абутак без каблукоў на тонкай падэшве. Вышыня каблука для дзяцей дашкольнага ўзросту павінна быць 1,5-2 см. Дзеці, якія пакутуюць плоскаступнёвасцю, як правіла, зношваюць унутраны бок падэшвы і каблука абутку
Для папярэджання плоскаступнёвасці неабходна ўмацоўваць мышцы, якія падтрымліваюць свод ступні, што дасягаецца прымяненнем агульнаразвіццёвых і спецыяльных гімнастычных практыкаванняў, якія з'яўляюцца найбольш актыўным тэрапеўтычным сродкам, не толькі кампенсуючым дэфекты ступні, але і выпраўляючым яе канфігурацыю і рэзка павышаючым функцыянальныя магчымасці.
ПРАФІЛАКТЫКА:
Асноўным сродкам прафілактыкі з'яўляецца спецыяльная гімнастыка.
Комплекс спецыяльных практыкаванняў: хадзьба на насках; хадзьба на наружным сводзе ступні;
хадзьба па нахільнай плоскасці; хадзьба па гімнастычнай палцы; катанне мяча нагой;
захоп мяча нагамі; прысяданні, стоячы на палцы; прысяданні на мячы; захоп і падграбанне пяску пальцамі ног; захоп і перакладанне дробных прадметаў пальцамі ног; катанне абруча (мяча) пальцамі ног.
ЛЯЧЭННЕ:
1. Артапедычны рэжым: абутак павінен быць паўцвёрды з невысокім абцасам;
абутак не павінен быць вузкім і здаўліваць, рэкамендуецца змяняць абутак на працягу дня;
забараняецца насіць гумовы абутак, валёнкі, чэшкі, мяккія хатнія тапкі - яны не трымаюць свод ступні;
выкарыстоўваць зробленыя на заказ вусцілкі-супінаторы;
2. Раслабляльны масаж галёнкі (наружная група), пагладжванне, лёгкае расціранне, бесперапынная вібрацыя.
ПАРУШЭННЕ ПАСТАВЫ Ў ДЗЯЦЕЙ.
Парушэнне паставы ў дзяцей сустракаецца вельмі часта. Што ж можа адбыцца? Калі дзіця няправільна трымае цела, яго грудная клетка паступова звужаецца, робіцца плоскай, вуглы лапатак пачынаюць тырчэць, адыходзячы ад пазваночніка, спіна горбіцца, жывот выпінаецца наперад. Пачынае перакрыўляцца хрыбетнік. Усё гэта шкодзіць здароўю.
Прычыны няправільнай паставы:
Звычка стаяць з апорай на адну нагу.
Хадзьба з апушчанай галавой.
Аднабаковае абцяжарваннем.
Звычка сядзець на пярэдняй частцы крэсла.
Высокае крэсла, стол.
Вельмі мяккая мэбля, ложак, падушка.
Звычка спаць у адной позе, на адным баку.
Асноўным сродкам прафілактыкі і лячэння скаліёзу служаць фізічныя практыкаванні, якія спрыяюць рухомасці грудной клеткі, умацаванню мышц спіны, межлапатачнай зоны, жывата, а таксама ўстраненне прычын ўзнікнення няправільнай паставы.
Для прафілактыкі і карэкцыі гарбаватасці:
Прагін спіны назад з адвядзеннем рук уверх назад;
хадзьба на насках з прагібаннем спіны;
прагін спіны, седзячы на крэсле (лаўцы) з пацягваннем;
выцягванне счэпленых рук назад, прагін спіны, стоячы на карачках і каленях; нахілы назад з адвядзеннем рук у бакі.
Пры скрыўленні пазваночніка ў паяснічным аддзеле:
Нахілы наперад з даставаннем наскоў (падлогі);
практыкаванне "веласіпед" - у становішчы лежачы на спіне;
нахілы тулава направа і налева; згінанне ног, і адвядзенне ў бок, стоячы спіной да вертыкальнай плоскасці;
згінанне ног, у становішчы лежачы; даставанне наскоў ног у становішчы седзячы на дыванку (лаўцы);
падцягванне сцягна да грудзей, лежачы на спіне.
Пры бакавым скрыўленні:
Спружыністыя нахілы направа;
падыманне левай рукі ўверх з адвядзеннем правай назад:
прагін спіны з адвядзеннем левай рукі ўверх у становішчы лежачы на жываце; прагін спіны са становішча, стоячы на карачках з падыманнем левай рукі ўверх.
Практыкаванні, якія выконваюцца лежачы на спіне, жываце, разгружаюць пазваночнік, умацоўваюць мышачны карсет
ДЗЕСЯЦЬ ПАРАД ПА УМАЦАВАННЮ ЗДАРОЎЯ ДЗЯЦЕЙ
Парада 1. Старайцеся актыўна ўдзельнічаць у аздараўленні свайго дзіцяці. Не толькі распавядайце яму, што трэба рабіць, каб не хварэць, але і асабістым прыкладам паказвайце карыснасць для здароўя выканання правілаў асабістай гігіены, ранішняй зарадкі, загартоўвання, правільнага харчавання.
Парада 2. Навучыце дзіця няўхільна выконваць гігіенічныя патрабаванні да чысціні цела, бялізны, адзення, жылля.
Парада 3. Прывучайце дзіця строіць свой дзень, чаргуючы працу і адпачынак. Нішто так не шкодзіць нервовай сістэме дзіцяці, як адсутнасць рэжыму дня. Рытм жыцця, які прадугледжвае заняткі фізічнымі практыкаваннямі і спортам, прагулкі і гульні на свежым паветры, а таксама паўнавартаснае харчаванне і моцны сон - лепшая прафілактыка стомы і хвароб.
Парада 4. Дапамажыце дзіцяці авалодаць навыкамі самакантролю за здароўем, асабліва пры выкананні фізічных практыкаванняў. Для гэтага завядзіце дзённік назіранняў і запісвайце разам з дзіцем дадзеныя аб яго фізічным стане: вага (масу цела), рост, частату пульса, самаадчуванне (сон, апетыт і г. д.).
Парада 5. Навучыце дзіця правільна карыстацца натуральнымі аздараўленчымі фактарамі - сонцам, паветрам і вадой. Выхоўвайце ў дзіцяці імкненне і звычку да загартоўвання арганізма.
Парада 6. Памятайце, што ў руху - жыццё. Займайцеся разам з дзіцем спортам, больш гуляйце на свежым паветры. Здаровы лад жыцця ў сям'і, - залог здароўя дзіцяці.
Парада 7. Арганізуйце дзіцяці правільнае харчаванне і выхоўвайце станоўчае стаўленне да захавання рэжыму харчавання. Дзіця павінна ведаць, якія прадукты карысныя, а якія шкодныя для здароўя.
Парада 8. Навучыце дзіця элементарным правілам прафілактыкі інфекцыйных захворванняў: трымацца далей ад тых, хто кашляе і чхае; не карыстацца чужым посудам ці зубной шчоткай; не апранаць абутак або галаўныя ўборы іншых дзяцей. Калі дзіця хворае сам, чхае і кашляе, ён павінен ведаць, што трэба прыкрываць рот і нос маскай або хусткай, не граць з сябрамі, выконваць прызначэння доктара.
Парада 9. Пазнаёмце дзіця з правіламі бяспечных паводзін у доме, на вуліцы, на адпачынку і вучыце яго выконваць гэтыя правілы, каб пазбягаць сітуацый, небяспечных для жыцця.
Парада 10. Чытайце навукова-папулярную літаратуру пра ўзроставыя і індывідуальныя асаблівасці развіцця дзіцяці, аб тым, як навучыць яго ўмацоўваць сваё здароўе.
свернуть